GRATISWEBINAR om tegn og tegnstøtte (tegn-til-tale)
ved Kari Anna Sandvik
“Å se, høre og gjøre gir trippel innlæring av begreper og ord.” (Kari Anna Sandvik)
HVORFOR LÆRE TEGN, OG HVORDAN LÆRE TEGN UTEN Å PUGGE?
Barn kommuniserer med et naturlig kroppsspråk som kommer til uttrykk gjennom peking, klapping, vinking og mimikk (grimaser og bevegelser). Via dette webinaret vil du bli inspirert til å støtte og styrke kommunikasjonen til barna som sliter med talespråket, og som sliter med relasjoner til andre på grunn av det samme.
Hvem er webinarholder?
Kari Anna Sandvik har mer enn 30 års erfaring med tegn og tegnspråk. Hun brenner for at ALLE skal kunne litt om tegn, tegnstøtte og tegnspråk fordi vi overalt i samfunnet møter mennesker som har tegn som sin primære kommunikasjon, og fordi tegnspråk er ett av de offisielle språkene i Norge.
Kari Anna har holdt mange kurs i tegn og tegnstøtte for foreldre, barnehage- og skolepersonell, i tillegg til at hun i flere år har hatt faste kurs i ‘Sangkort med tegnstøtte’ i regi av Østlandske lærerstevne.
Hvem er dette webinaret for?
● For deg som er nysgjerrig, og som vil vite mer om tegn og tegnstøtte.
● For deg kan en del tegn, men som trenger et lite puff til å tørre og ta de i bruk.
● For deg som trenger litt inspirasjon og støtte til å friske opp gamle kunnskaper om tegn.
Kari Annas metode for å lære tegn gir mestringsglede for deg, slik at du kan hjelper barn i gang med talespråket på en morsom måte. På bare en time vil du også lære mange tegn selv, nesten uten at du merker det. Det er det som er det geniale ved dette praktisk, metodiske kurset.
Lær alene eller lær sammen med noen du kjenner, og gled deg over å “plutselig” kunne et nytt språk!
Forklaring av tegnene du ser på disse bildene:
1) Jeg HETER > når jeg vil si denne setningen med tegn, har jeg først pekt på meg selv for ordet JEG.
2) KARI > jeg viser en K, og her viser jeg den med at jeg “drar” hånden over panna fordi jeg brukte pannebånd da jeg laget navn-tegnet mitt. I kurset snakker vi mer om hvordan vi kan lage et navn-tegn. Det er interessant!
3) ANNA > jeg holder K-formen og “dytter” langfinger på nesa, i samme bevegelse som jeg førte K over panna. Denne bevegelsen lærte jeg av en gutt som var knappe 2 år! Før det gjorde jeg et eget tegn som ofte blir brukt for navnet ANNE; da holder man peke- og langfinger samlet og “vipper” de på nesetippen.